Methods of work with the reader in children’s library as a way to awake reading interests

Authors

  • Edyta Kosik Silesia University, Katowice

Keywords:

children's library, work with children, methods, competitions, reading aloud, library actions and events,

Abstract

The article shows the influence that methods of working with children in children’s libraries have on the development of reading. It explains the term ‘library for children’ (children's library). It outlines the shape of children’s library development, the evolution of work with readers and of methods applied over the years. It presents a typology of methods of working with the reader. Further, selected methods are discussed: competitions, reading aloud, and actions and events in the library. The article describes examples of specific forms of work with the reader using these methods, for example: "In the world of Marty Fox’s novels" and "In the land of fantasy," Nowa Huta Read-Aloud Day, a readership action: "I am reading in the Library" and Literary Picnics organized in Plock.

References

Czytam sobie w bibliotece : opis projektu. In Centrum Edukacji Obywatelskiej [online], 2015 [dostęp: 2016-11-14]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ceo.org.pl/pl/czytamsobie/opis-projektu.

Drogoś K., Piątek E., Tylko dla młodzieży : internetowy konkurs czytelniczy, „Biblioteka w Szkole”, 2015, nr 7-8, s. 28-29.

Konkurs plastyczny „W krainie fantazji”. In Miejska Biblioteka Publiczna w Hrubieszowie [online], 2015 [dostęp: 2016-11-14]. Dostępny w World Wide Web: http://www.mbp.hrubieszow.avx.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=486:konkurs-plastyczny-w-krainie-fantazji&catid=21&Itemid=145.

Lewandowicz-Nosal G., Biblioteki dla dzieci - współcześnie, „Bibliotekarz”, 2010, nr 11, s. 20.

Lewandowicz-Nosal G., Działalność bibliotek. In G. Lewandowicz-Nosal, Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce : raport z badań, Warszawa, 2012, s. 95-100.

Lewandowicz-Nosal G., Geneza i modele bibliotek dla dzieci. In G. Lewandowicz-Nosal, Biblioteki publiczne dla dzieci w Polsce : raport z badań, Warszawa, 2012, s. 5-9.

Okrasa M., Pikniki literackie jako forma animacji czytelnictwa w otwartej przestrzeni miasta. In J. Papuzińska, G. Walczewska-Klimczek (red.), Animacja czytelnictwa dziecięcego : koncepcje, doświadczenia, postulaty, Płock, 2004, s. 123-129.

Papuzińska J., Misja biblioteki dziecięcej. In J. Papuzińska, G. Walczewska-Klimczek (red.), Animacja czytelnictwa dziecięcego : koncepcje, doświadczenia, postulaty, Płock, 2004, s. 15-22.

Piknik literacki „Sceny z życia smoków”. In Książnica Płocka [online], 2016 [dostęp: 2016-11-14]. Dostępny w World Wide Web: http://ksiaznicaplocka.pl/2016/06/21/piknik-literacki-sceny-z-zycia-smokow/.

Piknik literacki z Elizą Piotrowską. In Książnica Płocka [online], 2015 [dostęp: 2016-11-14]. Dostępny w World Wide Web: http://ksiaznicaplocka.pl/2015/06/01/piknik-literackiz-eliza-piotrowska/.

Piknik literacki z Wiolettą Piasecką. In Książnica Płocka [online], 2015 [dostęp: 2016-11-14]. Dostępny w World Wide Web: http://ksiaznicaplocka.pl/2015/06/16/piknik-literackiz-wioletta-piasecka/.

Popołudnia głośnego czytania : Nowohucki Dzień Głośnego Czytania. In Nowohucka Biblioteka Publiczna [online], 2016 [dostęp: 2016-11-14]. Dostępny w World Wide Web: http://witryna.biblioteka.krakow.pl/?page_id=400.

Tokarz-Has A., O pożytkach płynących z głośnego czytania w epoce mass mediów (doświadczenia amerykańskie i polskie). In A. Żbikowska-Migoń,(red.), Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, Wrocław, 2011, s. 145.

Wojciechowski J., Podstawy pracy z czytelnikiem, Warszawa, 1991, s. 113-133.

Published

2016-12-20

How to Cite

Kosik, E. (2016). Methods of work with the reader in children’s library as a way to awake reading interests. Library &Amp; Education, (10), 17–24. Retrieved from http://www.bg.up.krakow.pl/bie/index.php/bie/article/view/153