The role of visual messages in reaching out to the youngest library`s readers

Authors

  • Barbara Krasińska Main Library, Pedagogical University of Cracow

Keywords:

reading initiation, image, art, information visualization, library,

Abstract

The aim of this article is to focus on issues of contemporary forms and ways to reach younger readers, especially on methods increasingly used by libraries (here: the academic library) which attempt to initiate reading, use messages in which verbal communication is often accompanied by visual signals. Problems raised in the article are: reception in children, reception of stimuli, attractiveness of visual communication, memorizing techniques, attempts to "cosy" the image of the library, and active participation of children in the reception of knowledge (task, adventure, mission elements). Examples will be presented of the images accompanying library meetings with the youngest readers (at the Main Library of the Pedagogical University of Cracow).

References

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa : psychologia twórczego oka, Łódź 2013.

Dzieci nie słyszą!. In Nasza biblioteka [on-line], [2004] [dostęp: 2016‐11‐14]. Dostępny w World Wide Web: http://www.czytanie.pl/index.php?strona=I-5.

Górniok-Naglik A., W dialogu sztuki z edukacją, Toruń 2007.

Heller J., Wspieranie rozwoju emocjonalnego w edukacji najmłodszych [online], 2016 [dostęp: 2016‐11‐14]. Dostępny w World Wide Web: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:BwlRPoi2VikJ:www.odz.edu.pl/files/Artykul%2520.doc+&cd=49&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b.

Kiełtyka-Zając B., Zając A., Słowo i obraz w procesie kształcenia w młodszym wieku szkolnym : kwestie transformacji tekstualności w wizualizację. In J. Kida (red.), Problemy kształcenia literackiego w edukacji wczesnoszkolnej, Rzeszów 1997.

Kościelecki S., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa 1979.

Krajewska G., Uczyć obrazami - materiały wizualne w procesie dydaktycznym w kształceniu zintegrowanym [online], 2013 [dostęp: 2016‐11‐14]. Dostępny w World Wide Web: http://jows.pl/sites/default/files/Krajewska.pdf.

Krauze-Sikorska H., Edukacja przez sztukę : o edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Poznań 2006.

Kruczkowska Z., Stano B., Artysta nauczycielem i animatorem kultury : wybrane problemy kultury plastycznej XX i XXI wieku, Kraków 2013.

Marek E., Arteterapia jako metoda wspomagająca pracę wychowawczą. In M. Knapik, W. A. Sacher (red.), Sztuka w edukacji i terapii, Kraków, 2004, s. 104-117.

Martel K., O marksistowsko-leninowskiej teorii poznania, „Myśl filozoficzna”, 1953, nr 1/7, s. 286. Cyt. za: S. Szuman, Rola działania w rozwoju umysłowym małego dziecka, Wrocław 1955.

Papuzińska J., Inicjacje literackie : problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1981.

Petry-Węcławowicz M., Edukacja plastyczna dawniej : programy, metody, inicjatywy pozaszkolne do 1914 roku, Kraków 2001.

Rogalewicz T., Interpretacja wybranych obrazów surrealistycznych przez dzieci w wieku 7-10 lat. In S. Popek, R. Tarasiuk (red.), W kręgu teorii i praktyki edukacji plastycznej, Lublin, 1995, s. 185-207.

Rola ilustracji książkowej w wychowaniu dzieci. In Zielona Grupa [on-line], 2016 [dostęp: 2016‐11‐14]. Dostępny w World Wide Web: http://zielonagrupa.pl/rola-ilustracji-ksiazkowej-w-wychowaniu-dzieci/.

Rudowski T., Edukacja i terapia przez sztukę : arteterapia w świetle teorii doznań transakcyjnych, Warszawa 2013.

Shrodes C., Bibliotherapy : a theoretical and clinical-experimental study, Berkeley 1950.

Szulc W., Arteterapia : narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa 2011.

Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1990.

Szuman S., Rola działania w rozwoju umysłowym małego dziecka, Wrocław 1955.

Teodoczyk A., Pomiędzy sztuką a edukacją : ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży [on-line], 2014 [dostęp: 2016‐11‐14]. Dostępny w World Wide Web: http://stgu.pl/stgu_files/Files/Anna_Teodorczyk_Pomi%C4%99dzy_sztuk%C4%85_a_edukacj%C4%85_poprawiona.pdf.

Truskolaska J., Wychować miłośnika książki czyli czytelnictwo i okolice, Tychy 2007.

Published

2016-12-20

How to Cite

Krasińska, B. (2016). The role of visual messages in reaching out to the youngest library`s readers. Library &Amp; Education, (10), 59–71. Retrieved from http://www.bg.up.krakow.pl/bie/index.php/bie/article/view/158