Library’s role in developing a reading culture

Authors

  • Aleksandra Więk Main Library, Pedagogical University of Cracow

Keywords:

reading culture, initiation into literature, children’s reading, reading competencies, child development, children’s reading strategies, library,

Abstract

Cultivating a reading culture is important to any individual and to the development of any nation. Collaboration between parents, school staff and librarians, as well as early literary initiation is necessary for the effective development of a reading culture. A special role is played by librarians, who can enhance the process of literary initiation with properly selected projects for young readers. This article describes the current state of research on the reading culture (with the emphasis on reading competencies), focusing especially on possible directions and methods of its effective  development. The article draws attention to the importance of books in children’s development, presents the role of a library in literary initiation, and focuses on projects and activities for young readers.

References

Andrzejewska J., Bibliotekarstwo szkolne : teoria i praktyka. T. 2, Praca pedagogiczna biblioteki, Warszawa 1996.

Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, Łódź 2015.

Baluch A., Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, Warszawa 1994.

Drzewiecki M., Biblioteka we współczesnej szkole, Warszawa 1991.

Gallagher K., Jak zachęcać do czytania : minilekcje dla uczniów gimnazjum i liceum, Gdańsk 2007.

Grabowska D., Formy i metody pracy w bibliotekach, „Animacja w Bibliotece : dodatek do Poradnika Bibliotekarza”, [online], 2013, nr 2, s. 4-6 [dostęp: 2016-11-23]. Dostępny w World Wide Web: http://poradnikbibliotekarza.pl/new/pliki/dodatek_animacja.pdf.

Kamishibai : przewodnik metodyczny [online], 2016 [dostęp: 2016-11-23]. Dostępny w World Wide Web: http://www.minilandeducational.com/wp-content/descargas/22230/2-Kamishibai_Guide_pl.pdf.

Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2014.

Lewandowicz-Nosal G., Biblioteki dla dzieci : poradnik, Warszawa 2008.

Papuzińska J., Inicjacje literackie : problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1981.

Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka, Warszawa 1992.

Papuzińska J., Refleksje nad kształceniem bibliotekarzy dziecięcych. In J. Wojakowski (red.), Kształcenie akademickie w zakresie księgoznawstwa, bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, Warszawa, 1989, s. 11-20.

Papuzińska J., Walczewska-Klimczak G. (red.), Animacja czytelnictwa dziecięcego : koncepcje - doświadczenia - postulaty, Płock 2004.

Radlińska H., Książka wśród ludzi, Warszawa 2002.

Szefler E., Kompetencje czytelnicze uczniów w młodszym wieku szkolnym. T. 1, Stan obecny, Bydgoszcz 2003.

Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa, Warszawa 1983.

Walentynowicz M., Podstawy czytelnictwa w szkole podstawowej, Warszawa 1961.

Wojciechowski J., Podstawy pracy z czytelnikiem, Warszawa 1991.

Zając M., Promocja książki dziecięcej, Warszawa 2000.

Published

2016-12-20

How to Cite

Więk, A. (2016). Library’s role in developing a reading culture. Library &Amp; Education, (10), 47–58. Retrieved from http://www.bg.up.krakow.pl/bie/index.php/bie/article/view/157

Most read articles by the same author(s)