Kształcenie akademickie bibliotekarzy w Afryce Subsaharyjskiej

Ewa Piotrowska

Abstrakt


W artykule przedstawiono rys historyczny oraz współczesne zagadnienia związane z edukacją bibliotekarzy na poziomie uniwersyteckim w krajach Afryki Subsaharyjskiej. Omówiono programy i treści kształcenia na kierunkach bibliotekarskich na wybranych uczelniach afrykańskich, a także problemy społeczne bibliotekarstwa afrykańskiego.


Słowa kluczowe


Afryka; kształcenie bibliotekarzy afrykańskich; bibliotekarstwo afrykańskie;

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Abdullahi I. (ed.), Global library and information science : a textbook for students and educators, München, 2009.

Abioye A., Enhancing library and information science education through cross-border collaboration : the experience of University of Ibadan, Nigeria and University of Ghana. In IFLA WLIC, 2013, Singapore [online], 2013 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://library.ifla.org/174/1/199-abioye-en.pdf.

Albright K., Kawooya D., Libraries in the time of AIDS: African perspectives and recommendations for a revised model of LIS education, “The International Information & Library Review”, 2007, Vol. 39, nr 2, s. 109–120.

Baro E. E., A survey of digital library education in library schools in Africa, “OCLC Systems & Services: International digital library perspectives”, 2010, Vol. 26, nr 3, s. 214-223.

Baro E. E., A survey of information literacy education in library schools in Africa, “Library Review”, 2011, Vol. 60, nr 3, s. 202-217.

Burnett P., Challenges and problems of library and information science education in selected African countries. In IFLA WLIC, 2013, Singapore [online], 2013 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://library.ifla.org/175/1/199-burnett-en.pdf.

Chisita C. T., Abdullahi I., The challenges and opportunities of preparing LIS students for orally based communities. In World Library and Information Congress : 76th IFLA General Conference and Assembly, 10-15 August 2010, Gothenburg, Sweden [online], 2010 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://conference.ifla.org/past-wlic/2010/152-chisita-en.pdf.

Edegbo W. O., Curriculum development in library and information science education in Nigerian universities: issues and prospects, “Library Philosophy and Practice”, [online], 2011 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://www.webpages.uidaho.edu/~mbolin/edegbo.pdf.

Gojeh L. A., Bayissa G., Library and information science education in Ethiopia, “Ethiopian Journal of Education & Sciences”, [online], 2008, Vol. 4, nr 1, s. 121-128 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ajol.info/index.php/ejesc/article/view/42997/26553.

Jiyane G. V., Onyancha O. B., Information literacy education and instruction in academic libraries and LIS schools in institutions of higher education in South Africa, “South African Journal of Libraries & Information Science”, 2010, Vol. 76, nr 1, s. 11-23.

Kavulya J. M., Training of library and information science (LIS) professionals in Kenya : a needs assessment, “Library Review”, 2007, Vol. 56, iss. 3, s. 208-223.

Kigongo-Bukenya I. M. N., Preparing library and information science students for orally based communities. In World Library and Information Congress : 76th IFLA General Conference and Assembly, 10-15 August, 2010, Gothenburg, Sweden [online], 2010 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://conference.ifla.org/past-wlic/2010/152-bukenya-en.pdf.

Minishi-Majanja M. K., The Higher Education Qualifications Framework and the changing environment of LIS education and training in South Africa : some observations, “South African Journal of Libraries and Information Science”, 2009, Vol. 75, nr 2, s. 148-158.

Minishi-Majanja M. K., Integration of ICTs in library and information science education in sub-Saharan Africa. In World Library and Information Congress : 73rd IFLA General Conference and Council, 19-23 August 2007, Durban, South Africa [online], 2007 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://library.nust.ac.zw/gsdl/collect/toolbox/import/Integration%20of%20ICTs%20in%20Library%20and%20Information%20Science.pdf.

Ocholla D. N., Bothma T., Trends, challenges and opportunities for LIS education and training in Eastern and Southern Africa, “New Library World”, 2007, Vol. 108, nr 1-2, s. 55-78.

Okello-Obura C., Kigongo-Bukenya I. M. N., Library and information science education and training in Uganda : trends, challenges, and the way forward, “Education Research International”, [online], Vol. 2011 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://www.hindawi.com/journals/edri/2011/705372/.

Otike J., Library and information science education in Africa : past, present and future [online], 2012 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://www.mu.ac.ke/informationscience/images/Publications/otike%20lis%20education%20in%20africa.pdf.

Raju J., LIS education and training in South Africa : a historical review, “South African Journal of Libraries and Information Science”, 2005, Vol. 71, nr 1, s. 74-84.

Saleh A. G., Educators’ perspective on library education in Nigeria, “Library Philosophy and Practice”, [online], 2011 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://unllib.unl.edu/LPP/gambo.pdf.

Saleh A. G., Employers’ expectations of library education in Nigeria, “Library Philosophy and Practice”, [online], 2011 [dostęp: 2015-02-04]. Dostępny w World Wide Web: http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1762&context=libphilprac.




Czasopismo jest dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0).

ISSN 2299-565X